Balatoni busa-tusa, kérdőjelekkel
Planktonpusztító konkurrens
2012. szeptember 19., 21:48 (Élet és Tudomány)
„Hej halászok, halászok, mit fogott a hálótok? / nem fogott az egyebet…”
A balatoni halászok válasza– annak ellenére, hogy legnagyobb tavunk alapvetően keszegtermő tó lenne – manapság egészen más, mint a népdalban: busát fognak évente körülbelül 200 tonnányi mennyiségben.
A balatoni halászok válasza– annak ellenére, hogy legnagyobb tavunk alapvetően keszegtermő tó lenne – manapság egészen más, mint a népdalban: busát fognak évente körülbelül 200 tonnányi mennyiségben.
Kiemelt közfeladata ugyanis a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit
Zrt-nek a busa – mint idegenhonos halfaj – állományának gyérítése. A
halbiológiai kutatások szerint ma a Balatonban élő összes
halmennyiségnek körülbelül egyharmadát, 5000 tonnányit teszi ki ez a
távol-keleti származású, planktonevő hal, amelyet ma már az első számú
közellenségnek tekintenek a Balaton ökológiai állapotáért aggódók.
A történet éppen negyven éve kezdődött, amikor is megkezdték a
busaivadék telepítését a Balatonba azzal a céllal, hogy az akkortájt
eutrofizálódó tó „ingyen” tápanyagkészletén értékes halhúst termeljenek.
A busa ugyanis planktonevő hal, kopoltyúszerkezetével kiszűri a vízben
lebegő mikroszkópikus méretű növényi és állati szervezeteket, - a
magyarországi őshonos halak többsége pedig ezt a táplálékbázist nem
hasznosítja. Legalábbis kifejlett korukban – és ennek a
megkülönböztetésnek a későbbiek szempontjából óriási jelentősége van.
1972 és 1983 között összesen közel 1,8 millió db kétnyaras busát
telepítettek a Balatonba. A telepítések kockázatát tompítani látszott,
hogy őshazájában a busa kizárólag folyókban, jellegzetes áramlási
viszonyok között szaporodik. Hangsúlyozzuk: őshazájában. De mi történik
vele a Balatonban?
Fehérek, pettyesek, hibridek
Mielőtt a busa-tusa újabb állomásait sorolnánk, még két fontos kitétel:
olyan halfaj, hogy „busa” nem létezik. Általánosságban szokás ugyan így
emlegetni ezt a félmázsásnyira is megnövő planktonevőt, de tudni kell: a
hazai vizekbe kétféle busafaj került. A telepítők eredeti szándékai
szerinti fehér busa, amely főként növényi planktont fogyaszt, és a
telepítésre szánt fehérbusa szállítmányokkal véletlenül érkezett pettyes
busa, amelynek táplálékbázisa a zooplankton. A Balatonban jelenleg élő
busaállomány pedig főként a két faj hibridje. Ez jól látszik morfológiai
bélyegeiken (a hasúszó hosszán, fejük formáján, testük színezetén) és
kopoltyú-szűrőkészülékük szerkezetén is. A hibrid-busák szűrőkészüléke
pedig jóval szélesebb tartományban „dolgozik” mint a fehér vagy a
pettyes busáké: mind a fitoplankton, mind a zooplankton
mérettartományának jelentős részét lefedi. És éppen itt van a Balaton
óriásira duzzadt busaállományának egyik fő veszélye: bár őshonos halaink
többségének kifejlett állapotban nem jelent táplálékkonkurenciát a
planktonevő hal, de az ivadékaiknak igen! A hazai halaink életük
kezdetén ugyanis szintén planktont, elsősorban a mikroszkopikus méretű
állati szervezeteket, azaz zooplanktont fogyasztanak. A ragadozóhalak
királyának tartott fogassüllő például csak 4-10 centiméteres korában tér
át a nálánál kisebb halakra, növekedési üteme addig a tóban lévő
zooplankton mennyiségétől és milyenségétől függ.
Balatonból fogott fehér busa (a, b), hibrid busa (c, d) és
pettyes busa (e, f) kopoltyú-szűrőkészüléke, melynek segítségével a hal
kiszűri a vízből a táplálékát jelentő különböző planktonikus
szervezeteket. Szemmel látható a különbség az egyes típusok között,
melynek hatása van a halak szűrési hatékonyságára is.
A Balaton évek óta egyre tisztább, átlátszóbb vize pedig egyértelműen
jelzi: már nem az az eutrofizált, tápanyagban feldúsult tó, amely a
hetvenes-nyolcvanak években nemegyszer vízvirágzással, túlzott
algaprodukcióval riogatta a fürdőzőket. Az akkor meghozott
környezetvédelmi intézkedések (mint a vízgyűjtőn lévő állattartó telepek
megszüntetése, a csatornarendszer fejlesztése, a zalaegerszegi
víztisztító megépítése és a Kis-Balaton részleges rekonstrukciója)
eredményre vezettek: a tó tápanyagterhelését sikerült olyan mértékben
csökkenteni, hogy ma már – a keszthelyi medence kivételével – inkább
oligotrófnak, azaz tápanyagban szegénynek számít. De ami jó az
idegenforgalomnak, egyáltalán nem kedvez a halaknak. A tó
tápanyagbáziásért óriási versengés folyik, s ebben – úgy tűnik – előnyt
élveznek a hibrid-busák.
Honnan jönnek?
A másik igencsak meglepő dolog, hogy a Balatonban jelenleg élő busák
átlagéletkora alig 10-11 év annak ellenére, hogy a telepítését harminc
éve befejezték. Az MTA ÖK Balatoni Limnológiai Intézetének munkatársai
többszáz darab, a halászok által kifogott busa életkorát vizsgálták a
pikkelyeken és az úszósugarak csiszolt metszetén található évgyűrűk
segítségével, s a legfiatalabb vizsgált példány 7 éves, míg a legidősebb
17 éves volt. Az tehát biztos, hogy a balatoni busaállománynak komoly
utánpótlása van, hiszen a törzsállomány jóval fiatalabb, mint az a
betelepítésből adódna, és annak ellenére sem csökken, hogy a halászok
évről-évre több száz mázsát fognak ki belőle. De hogyan kerültek ezek a
halak a Balatonba, ha 30 éve nincsen telepítés?
Két magyarázat lehet csupán, amelyről a kutatók véleménye is megoszlik:
vagy az előzetes megfontolásokkal szemben mégiscsak leívik a busa a
Balatonban, vagy pedig a befolyó vizekkel kerül be a Balaton-környéki
halastavakból – sőt, ez a két lehetőség párhuzamosan is létezhet. Az MTA
ÖK Balatoni Limnológiai Intézete (a szarvasi Halászati és Öntözési
Kutatóintézettel közösen) egy OTKA pályázat keretében 2011-ben kezdte el
az alaposabb vizsgálatokat, amelyek kiterjednek a Balatonban élő
egyedek táplálkozására, növekedésére, genetikai változékonyságára,
hibridizációjára és esetleges szaporodására.
A busafajok – őshazájukban – folyóvízben szaporodnak. A megfelelő
áramlási viszonyok nem csak az ívási reflexek előhívásához kellenek,
hanem a megtermékenyített ikrák is csak bizonyos ideig tartó lebegés
után kelnek ki. A legelfogadottabb tudományos álláspont szerint tehát a
tavakban két ok miatt is lehetetlen a szaporodásuk: a halak megfelelő
vízáramlás keltette inger hiányában eleve le sem rakják ikráikat, s ha
mégis megteszik, az ikrák az aljzatra süllyedve elpusztulnak. A tihanyi
kutatók sok száz busaegyed petefészkét vizsgálták, és megfigyeléseik
igencsak elgondolkodtatóak. Az egyértelmű például, hogy a balatoni
egyedek igen nagy mennyiségű ikrát érlelnek. Tavasztól nyárig
egyenletesen nő az ikramennyiség, elérheti akár a teljes testtömeg
harmadát, majd nyár közepétől kezdődően enyhén csökkenni kezd. Az ilyen
ütemű változás azt jelzi, hogy jelentős mennyiségű ikrát nem rakhatnak
le a női ivarú busák, mert akkor hirtelen csökkenne az ikratömeg. A
szórványos ikraürítés viszont előfordulhat. Erre utalnak a tavaly
végzett szövettani vizsgálatok: a mikroszkopikus metszeteken jól
látszik, hogy a tavasszal vett mintákban előfordulnak korai érési
stádiumban levő petesejtek (ikrák), majd a nyári mintákban jellemzőek az
úgynevezett poszt-ovulációs sárgatestek, melyek az érett ikrák
kilökődésére utalnak. Ez alapján valószínű, hogy igenis lehet bizonyos
mennyiségű ikraürítés, azaz ívás. A lerakott ikráknak azonban meg is
kell termékenyülniük, és a termékenyült ikrából ki is kell kelnie a
halak lárváinak.
Abban is megoszlik a kutatók véleménye, hogy kikelhetnek-e a balatoni
körülmények között az ikrák. Vannak ugyanis olyan erős áramlatok –
például a Tihanyi kút környékén – amelyek a folyó vízhez hasonlóan
lebegésben tarthatják a megtermékenyült ikrát, ami így ki is kelhet.
Erre azonban eddig még nem találtak bizonyítékot, azaz a kis szembőségű
hálóval végzett próbahalászatokon sem került elő busaivadék, vagy 1-2
éves kisbusa. Bár az is igaz, hogy a Balatonban őshonos garda ivadékát
sem találják, pedig az is lebegő ikrákkal szaporodik, és minden
bizonnyal van önfenntartó állománya a tóban, még ha a Herman Ottó híres
„látott hala” mennyisége csökken is. Talán éppen azzal összefüggésben,
hogy a gardák felnőtt korukban is jelentős mennyiségű zooplanktont
fogyasztanak, tehát a busa mint táplálékkonkurens még erőteljesebben
hathat.
A szórványos ívás és az esetleges kelés tehát lehetséges a Balatonban –
bár nem bizonyított úgy, mint a Tiszában, ahol szintén tömeges a
busaállomány. Ott már megfigyelték a busa ívását és ivadékokat is
találtak, az tehát már kiderült, hogy a távol-keleti eredetű halfaj
biztosan akklimatizálódott a hazai körülményekhez, legalábbis folyó
vízben. De a Balaton mégsem folyó, még ha nagy vízáramlatok is vannak
benne.
Balatoni hibrid busa márciusi petefészek metszete. Az ábrán
láthatóak a previtellogenezis stádiumban levő, érő ikrák (1), valamint a
korai vitellogenezis stádiumában levő ikrák
Balatoni hibrid busa májusi petefészek metszete. A képen
láthatóak az érési stádiumban lévő ikrák (3), illetve a kilökődött ikra
helyén képződött posztovulációs sárgatestek
Se horgászva, se halászva
Van viszont a másik lehetséges bekerülési út: a Balaton vízgyűjtőjén
lévő halastavakból, ahol – elvileg zárt halgazdaságok révén – ma sem
tilos a busa tenyésztése, illetve gazdasági célú nevelése. De aki kicsit
is ismeri a halastavak világát, tudja, hogy azokból bizony – a kifolyó
vizekkel – szökni tud a hal. A Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt
halastavaiból már száműzték a busát, de a vízgyűjtő egészén nagyon sok
más halastó van, s busatermelés – tavi körülmények között – jól
jövedelmez. A tihanyi kutatók pedig több alkalommal fogtak fiatal, 1-2
éves kis busákat a befolyókban, igaz, nem jelentős mennyiségben.
Feltevésük szerint ősszel, a lehalászás idején szökhet ki a legtöbb busa
a halastavakból, de ennek igazolására jobban kellene ismerniük a
munkálatok időrendjét, - ez pedig a tógazdák „magánügye”.
Másik érdekes megfigyelés, hogy nyár elején, különösen akkor, ha a
befolyó patakok vízhozama magas, óriási mennyiségű busa indul a
Balatonból felfelé a patakokba. Így viselkednek eredeti őshazájukban is,
amikor a vízfolyással szemben haladva keresik az ívóhelyet a halak. De a
kutatók szerint ezek a patakok túl rövidek ahhoz, hogy le is ívhassanak
bennük és az ivadék ki is kelljen. Márpedig ahhoz, hogy a Balatonban
ilyen mennyiségű busa legyen, mint napjainkban, komoly utánpótlásnak
kell érkeznie.
A balatoni busa-tusa kimenetelének két legfontosabb tényezője: hogyan
kerül be a tóba a folytonosan megújulni látszó, több tízkilósra
növekedett egyedekből álló busatömeg, és miként lehetne kifogni belőle. A
második kérdésre sem találták még meg a kielégítő megoldást. A busa –
planktonevő lévén – nem horgászhal, a pecások tehát kiesnek a busa-fogók
sorából. Legfeljebb a rabsicok (orvhorgászok, halászok) zsákmányolják
jelentősebb mennyiségben, akik ólmozott horgot rántanak a nagy
haltestbe, vagy a patakokon felúszó halakat csáklyázzák, de az állomány
gyérítésének persze nem lehet törvényes útja az ilyenkor tapasztalható
halrablás. Halászat pedig csak korlátozott mértékben folyik ma a
Balatonban, és a busát nem is könnyű kifogni. A hajdan nagyreményű
balatoni busa-program első buktája éppen az volt, hogy nem sikerült
eredményesen halászni őket. Ezek a roppant érzékeny halak – megneszelvén
a kerítőháló közeledtét – egyszerűen átugranak rajta. A Balatoni
Halgazdálkodási Nonprofit Zrt. jelenleg állított hálós módszert
alkalmaz, ezzel évente két-háromszáz tonnányit fog ki a nyílt vízen. A
befolyó vizek hálós lekerítésére – ahol tavaszidőben összegyűlhetnek a
halak – a halászati törvény nem ad lehetőséget.
Nyitott az első kérdés is: honnan pótlódik a busa a Balatonba.
Mégiscsak leívna a busa legnagyobb tavunkban? A befolyó vizekkel érkezik
a halastavakból? A szaporodásbiológiai vizsgálatok nem adtak még
egyértelmű választ. A tervezett genetikai és stabil izotópos vizsgálatok
talán később tisztázhatják, hogy a befolyókban fogott egyedek valóban a
tenyésztett állományból származnak-e, vagy esetleg a balatoni egyedek
ivadékai.
Egyetlen hathatós megoldás kínálkozik a kérdések eldöntésére: ha a
Balaton teljes vízgyűjtő területén lévő halastavakban sehol sem
tenyésztenék, termelnék a busát. Akkor néhány év múlva kiderülne, hogyan
alakul a busaállomány, amely ma már egyértelműen veszélyezteti az
őshonos halaink ivadékainak táplálékkészletét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése